2. Kognitiv terapi

”Kognitiv terapi har som primært mål å endre egne tanker og adferd der man opplever disse som uhensiktsmessige, energitappende og/eller krevende. Sekundært mål er å endre opplevelsen og fortolkningen av andres adferd der denne oppleves som vanskelig å forholde seg til. Målet er å selv tenke og handle mer hensiktsmessig til begge parters beste.”

Prosessen har følgende hensikt:
▪   Bevisstgjøring og innsikt i egen adferd og tanke
▪   Bevisstgjøring av egne følelser og behov
▪   Bruk av verktøy for å påvirke og endre egne ubevisste valg for
derved å kunne gjøre mer hensiktsmessige valg
▪   Kommunikasjonstrening for å skape god dialog med omverdenen
▪   Enkle praktiske verktøy for varige endringer
▪   Etablering av indre styring og tillit til egen identitet og intuisjon

Metoden egner seg til bruk på deg alene, dere som par eller familie og barn. Den omfatter alle de arenaer du oppholder deg på i ditt daglige liv, så som privatliv, jobb, fritid, idrett, seksualitet, sosialt liv m.m.

Med tanke på psykiske problemer, kronisk tretthet og andre lidelser av ikke-fysisk art, har det vist seg at kognitive teknikker er velegnet som virkemiddel for å oppnå varige resultater og endringer.

I lenkene under finner du plansjene som brukes i terapisesjonene.

ovaldiagrammet-og-tydelighet   timeout-og-pyramiden

strikken-og-energi

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s