Månedlige arkiver: juni 2018

Vi ønsker Nina Hauge velkommen som terapeut, bedriftsrådgiver og coach i Dialoggruppen

Nina vil arbeide med utgangspunkt i Follo og Oslo og tilby tjenester til næringslivet og private fra kontor i både Ski og Oslo. Vi ønsker henne lykke til og ser frem til et langt og fruktbart samarbeid med henne.

Nina Hauge 110418 Jpg 360 dpi

Nina Hauge
Kognitiv terapeut/Reg. Homøopraktiker MNLH
Bedriftsrådgiver og Coach
Epost: nina.hauge@dialoggruppen.no
Tlf: 94054688
Besøksadresse: Livshuset på Ski, Idrettsveien 6, 1400 Ski

Nina har bred og lang erfaring fra både privat næringsliv og offentlig sektor som leder, innenfor HR, bemanning, karriererådgiving, bioingeniør fra sykehuslaboratorier, coach, og marked/salgsansvarlig.

Hun har bred erfaring fra NAV som rådgiver/veileder/koordinator/ kursleder i jobbsøking, samt sykefraværsoppfølging og dialogmøter. Utdannet innenfor personalutvikling og ledelse, kognitiv terapi hos Dialoggruppen, karriererådgiver, coach, bioingeniør, og ernæringsrådgiver.

Tilbyr rådgivning og coaching til ledere og grupper i bedriftsmarkedet innenfor HMS og sykefravær. Tar også imot privatpersoner til kognitiv terapi, coaching og karriereveiledning.

Personvernerklæring for Dialoggruppen

Det er fra 28.5 2018 obligatorisk med diverse rutiner og dokumenter knyttet til det å drive med behandling som forutsetter sensitiv informasjon om pasienter.

Dialoggruppen har nå laget en personvernerklæring som er offentlig og som omfatter alle tilknyttede terapeuter. Denne er i henhold til personvernforordningen fra EU som trådte i kraft fra nevnte dato.

De av dere som vil se nærmere på den finner den nederst på vår Velkommen side.

Sommerkvelder og alkohol

Det er lyse kvelder med høy temperatur og de fleste voksne synes det smaker godt med en kald øl, vin, drink eller lignende. Husk da på at kroppen tåler mindre alkohol når det er varmt. Dels på grunn av lavere veskenivå, men også på grunn av den høye temperaturen.
Stemningen blir raskt deretter og kan bli tildels veldig høy for noen. De som overdriver drikkingen i disse situasjonene gjør ofte det også i andre situasjoner som involverer alkohol. Det er summen av alle disse gangene som medfører skader. Ikke den ene gangen det ble litt høy stemning.

I min praksis har jeg ofte pasienter som har hatt ubehagelige opplevelser med alkohol i ung alder. De forteller om akkurat slike situasjoner som beskrevet over og foreldre som ble i overkant beruset. Opplevelsen har satt seg som en sårbarhet i kroppen og følelsene og får utslag når det bli varmt. Den ekstra belastningen for et sensitivt barnesinn har etter en del år blitt til overbelastning og sykdom.

Årsaken til at det går slik er som regel den løsningen barnet velger for å gjøre belastningen på seg selv minst mulig. Med det menes at barnet, delvis bevisst og delvis ubevisst, velger den løsningen som der og da kan virke som mest dempende på sin egen følelse, enten den er frykt eller en eller annen smerte eller sorg.
Strategiene varierer. Under her følger noen eksempler på de vanligste delpersonlighetene og strategiene:

  • Fortrengning for å ikke kjenne på vanskelige følelser
  • Skjuling for å ikke utløse negative reaksjoner hos foreldrene
  • Smiler for å unngå negative kommentarer og kritikk
  • Ansvar for yngre søsken eller dyr slik at de ikke blir berørt negativt
  • Tilpasning i form av å bli med på festen
  • Utagering for å tiltrekke seg oppmerksomhet slik at drikkingen stopper
  • Flukt for å få en eller begge foreldre til å komme etter og avbryte drikkingen

Variasjonene er mange og ofte er det kombinasjoner av flere av disse som er vanlig.

Felles for alle disse strategiene er at de krever mye energi

Over tid medfører det at energilagrene tappes og nivået av stresshormoner i kroppen øker. Sårbarheten, som nevnt innledningsvis, blir større på situasjoner som ligner på den situasjonen som opprinnelig ble opplevd som utrygg og skremmende. Samtidig settes kroppen fort i alarmberedskap og kan bli værende der i lange perioder. I eksempelet med varme sommerkvelder er det vanlig at varme i seg selv kan sette i gang kroppens beredskap med påfølgende energitap og stresshormoner.

Tenk to ganger ekstra på om det er verdt et glass til å ta sjansen.

God sommer.

dialoggruppen-jorn-c

Jørn Olav Strekerud
Kognitiv terapeut